Afstemning om fælles menighedsråd for Mern, Øster Egesborg og Stensby sogne

Menighedsrådet for Mern-Øster Egesborg sogne og menighedsrådet for Stensby sogn inviterede til fælles menighedsmøde søndag den 25. august kl. 13.00 i Stensved Sognegård, Vestenbækvej 2 bygning F, Stensved.

Formålet med dette menighedsmøde var at spørge menighederne i de tre sogne, om der er opbakning til et fælles menighedsråd for næste valgperiode, som er fra 1. december 2024 til 1. december 2028.

Omkring 50 interesserede fra de tre sogne og fra omkringliggende menigheder deltog i mødet. Sonja Andersen, formand for Stensby og konstitueret formand for Mern/Øster Egesborg, forklarede om baggrunden for mødet – at der siden december 2023 ikke har været folkevalgte medlemmer i menighedsrådet for Mern-Øster Egesborg. Der blev talt om de opgaver, et menighedsråd har i samfundet, om fordele og ulemper ved en mulig sammenlægning og om de muligheder der er i lovgivningen. Til sidst blev der stemt om en sammenlægning fra den kommende valgperiode og resultat blev:

Mern: 17 for, 1 imod
Øster Egesborg: 2 for, 0 imod
Stensby: 10 for, 7 imod

Menighedsrådsvalget foregår tirsdag d. 17. september kl. 19.00 i Mern kirke (for Mern og Øster Egesborg sogne) og onsdag d. 18. september kl. 19.00 i sognegården i Stensved (for Stensby sogn). Der skal være mindst et medlem fra hvert sogn i et samlet menighedsråd og mindst 8 medlemmer i alt. Mød talstærkt op og vær med til at bestemme, hvordan din kirke skal udvikle sig i de kommende år.