Bryllup

Vil I gerne giftes i kirken? I skal være meget velkomne.

Et kirkebryllup kan være en af de smukkeste dage i livet. Parret siger ja til hinanden, foran Gud og foran menneskene i kirken. Det foregår som en gudstjeneste med bønner, salmer, bibellæsninger, en vielsestale og velsignelsen. Et kirkebryllup handler altså også om kristen tro, håb og kærlighed. Og så er en kirkelig vielse juridisk gyldigt på samme måde som en vielse på rådhuset. Hvis man i forvejen er borgerligt viet, kan man fejre sin kærlighed med en kirkelig velsignelse, som er ligeså smukt et ritual.

For at alt går som planlagt på Jeres store dag, skal I huske nogle ting i god tid:

Mindst to måneder før brylluppet skal der bestilles en prøvelsesattest på rådhuset.

Mindst en måned før bryllup skal man aftale datoen med præsten. Ring til vores sognepræst Alex Mark Knudsen på tlf. 5179 7027 for at høre mere.

Ca. tre uger før brylluppet må man gerne aftale pyntning af kirken med graveren. Kontakt Steen Olsen på tlf. 2928 7038 eller mail: merngraveren@gmail.com.

Ca. to uger før brylluppet kan bryllupsparret mødes med præsten i kirken for at planlægge den kommende højtid. I kan fortælle om Jer selv, høre om ritualet og dets betydning, vælge salmer og stille alle de spørgsmål I vil.

På folkekirkens hjemmeside kan I læse meget mere om brylluppets betydning, om selve ritualet, skik og traditioner til festdagen og meget mere: https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/bryllup