Dødsfald

bisættelse i Mern kirkeHar I mistet en pårørende? Vi kondolerer.

Som kristne tror vi på, at de afdøde hviler i Guds fred, og at vi alle kan finde håb og trøst i opstandelsen. En kirkelig begravelse eller bisættelse bekræfter denne tro og er en smuk afskedshøjtidelighed for den afdøde.

Ring gerne til vores sognepræst Alex Mark Knudsen på tlf. 5179 7027, hvis I har mistet en pårørende. Præsten kan tilbyde støtte og sjælesorg. For at forberede bisættelsen eller begravelsen vil I mødes med ham, snakke om afdøde, vælge salmer og høre mere om afskedsritualerne i kirken.

Hvis I vælger begravelse, vil kisten sænkes i jorden på kirkegården umiddelbart efter ceremonien. En bisættelse slutter med, at kisten bæres ud i rustvognen og køres til krematoriet; urnen vil så typisk nedsættes på kirkegården på en anden dag.

De fleste praktiske ting omkring forberedelsen aftaler man med bedemanden. Præsten kan hjælpe med at finde en bedemand i nærheden.

På folkekirkens hjemmeside kan I læse meget mere om begravelser og bisættelser. I kan også finde salmeforeslag, links til sorggrupper og tekster, der trøster: https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/begravelser