Julekoncert med Fanefjord Kammerkor

Det blev et af årets musikalske højdepunkter i Øster Egesborg kirke, da Fanefjord kammerkor og pianisten Aase Sløgedal kom og holdt julekoncert for os, med Benjamin Brittens smukke værk “A Ceremony of Carols” og andre gamle og nyere engelske julesange for 4-, 6- og 8-stemmigt kor. Smukke melodier, fantastiske stemmer og virtuost klaverspil fyldte kirken, som var pyntet og duftede af gran, og bagefter blev de fleste tilhørere til et glas vin og der var tid og plads til gode samtaler. Tak til alle, der var med til denne stemningsfyldte eftermiddag!

Den engelske komponist Benjamin Britten (1913-1976) er en af nyere tids fremmeste korkomponister. Hans populære juleværk “A Ceremony of Carols” er skrevet i 1942 på en sørejse over Atlanten, og den bygger på 11 gamle tekster, skrevet på middelalderengelsk og latin. Musikalsk tager Britten også udgangspunkt i den middelalderens gregorianske kirketradition, men med indflydelse af såvel engelsk renæssance som mere moderne klange og rytmer.

Værket blev oprindeligt skrevet for pigekor, men i 1955 udgav komponisten Julius Harrison en version for blandet kor. Det er denne version, som Fanefjord Kammerkor tog udgangspunkt i.

Fanefjord Kammerkor er et velsyngende ad hoc kammerkor med rod i det sydsjællandske område. Det er opstået som en udvidelse af Vokalkvartetten Firpressen, et ensemble med mere end 20 år på bagen og en løbende koncertaktivitet med alt fra tidlig musik til jazz og pop.

Fanefjord Kammerkor blev etableret i 2015, hvor det gik på landevejen med en minimalistisk version af Händels Messias – 8 sangere og strygekvartet. I 2016-17 kastede koret sig over Duke Ellingtons Sacred Concert i swingende á cappella. Det er et værk, der typisk opføres med stort Big Band, men igen var korets version kun assisteret af en slagtøjsspiller på cajon, tambourin og en enkelt rørklokke. I 2018 genoptog koret Messias. Denne gang helt á cappella på nær en enkelt guitar- og fløjteledsagelse til et par arier.