Pilgrimsvandring fra og til Bogø kirke

Søndag, d. 8. september 2019, mødtes vi til en anderledes “gudstjeneste” – ude i naturen på Bogø. Omkring 50 mennesker var mødt op ved Bogø kirke: de kommende konfirmander fra Mern, Øster Egesborg, Kalvehave og Stensby, præster og kirkesangere, forældre, søskende og endda et par hunde.

Kl. 10 holdt Alex Knudsen en kort introduktion i Bogø kirke og så gik turen afsted. Vi vandrede omkring 10 kilometer gennem Bogø by, Østerskoven, bag ved sommerhusområdet og op til kirken igen. Der var i alt syv pauser, hvor Alex Knudsen og Knud Munck fortalte om de steder vi så på turen, bl. a. jættestuen Hulehøj, Bogø Mølle og Navigationsskolen. De forklarede også om nogle af tankerne, der gennem mange hundrede år har været vigtige for pilgrimme, bl. a. stilhed, fællesskab og åndelighed, og vi sang nogle gode salmer sammen.

Selvfølgelig var der også tid til at spise sin madpakke og der var sørget for sodavand og kiks på grasset bag ved sommerhusområdet, og kaffe og chokolade ved Bogø mølle.

Turen sluttede ved Bogø Kirke kl. 14, hvor alle deltagende fik udleveret et pilgrimsbevis. Tak til Alex og Knud for en velforberedt tur, og tak til de talrige fremmødte!