Sogneudflugt til Fakse Kalkbrud og Store Heddinge

Fredag, d. 24. maj 2019 tog vi på vores årlige sogneudflugt. Det blev en rigtig fin dag i det smukke lune forårsvejr, med mange spændende ting at se på, god mad og masser af hygge.

Vi blev omkring 60 deltagere fra Mern, Øster Egesborg, Kalvehave og Stensby sogne. Dagens første mål var Fakse, hvor vi fik en rundvisning i den fine middelalderkirke, som er blevet forynget med moderne glasvinduer og et fint knæfald af messing med symboler for de 12 discipler.

Efter kirken gik vi over til kalkbruddet og nød den fantastiske udsigt over de skinnende hvide bakker af kalk og de blå søer, inden vi gik ind i Geomuseet og så udstillingen med fossiler fra stedet, plancher om jordens historie, dinosaurskeletter og hajtænder. Vi spiste frokost på Café Udsigten ved Fakse vandrerhjem og hørte nogle af de dygtige tjenere fortælle om deres dagligdag på denne beskyttede arbejdsplads.

Derefter kørte vi til Store Heddinge og holdt en kaffepause foran kirken, inden vi fik en rundvisning i den spændende ottekantede bygning. Altarbilledet er malet af samme kunstner som i Mern kirke.

Vejret holdt næsten hele vejen til Gjorslev Gods, hvor nogle få regndråber forstyrrede den ellers behagelige tur i slotsparken. Til sidst tog vi til Traktørstedet Bøgeskov, med fin udsigt til Øresund, hvor vi nød en god aftensmad i de smukkeste omgivelser. Der var også tid til at se sig omkring ved havet og i skoven, synge sange og snakke med naboer og venner.

Tusind tak til alle der var med på denne dejlige tur, og især til Birgit, Henrik og Alex som havde forberedt det hele så godt! Vi håber at se Jer alle igen til næste år.