Konfirmation

konfirmation i Øster Egesborg kirkeVil du konfirmeres i den kristne tro? Det er vi rigtig glade for!

Konfirmationen er det ritual i kirken, som markerer overgangen mellem barndom og ungdom. Det er en bekræftelse af dåben og Guds loven om trofasthed.

Hvad det betyder, det lærer man i konfirmandforberedelsen. Vi hører om Guds ord og kirkens historie, vi læser tekster, synger og ser film, vi medvirker ved gudstjenester og opfører skuespil, vi tager på udflugter og snakker om både sjove og svære ting i livet.

Konfirmandforberedelsen begynder i efteråret før selve konfirmationen. Som regel skal man gå i 8. klasse eller fylde 14 i konfirmationsåret, og man skal være døbt inden selve konfirmationsdagen.

For konfirmander fra Mern, som går i skole i Stensved, foregår konfirmandforberedelsen fredage kl. 8.00-9.30 i Stensved Sognegård (Vestenbækvej 2, bygning 4a). Man tilmelder sig via linket https://forms.churchdesk.com/f/_KrME7GVqa, som også ligger på skolens AULA. Det er præsterne Jeanette Henriksø og Alex Mark Knudsen, der underviser konfirmanderne. Første gang vi mødes er SØNDAG den 3. september 2023, hvor alle konfirmander fra Langebæk pastorat sammen med forældre og evt. søskende vil tage på en pilgrimsgudstjeneste i området omkring Stensby/Stensved. Nærmere info om dette kommer senere, men sæt allerede kryds i kalenderen nu, da dette gælder for en forberedelsesgang. Første gang vi mødes i sognegården er fredag den 8. september 2023.

Konfirmander, som går i Øster Egesborg skole, vil deltage i konfirmandforberedelse på Øster Egesborg skole torsdage kl. 14.00. Skolen inviterer til et forældremøde for 8. klasse i august, hvor vores præst Alex Mark Knudsen vil fortælle om konfirmandforberedelsen og hvor man kan tilmelde sig. Også konfirmanderne fra Øster Egesborg må meget gerne deltage i konfirmanddagen SØNDAG den 3. september 2023, hvor vi sammen med de andre konfirmander fra Langebæk pastorat, samt forældre og evt. søskende vil tage på en pilgrimsgudstjeneste i området omkring Stensby/Stensved. Nærmere info om dette kommer senere, men sæt allerede kryds i kalenderen nu, da dette gælder for en forberedelsesgang.

Konfirmationsdagen begynder med en højtidelighed i kirken, hvor alle konfirmander bliver velsignet. Vi beder og synger sammen, og præsten holder en tale til konfirmanderne og deres familier. Efter gudstjenesten er der tid til at tage billeder, og bagefter kan I fejre dagen efter eget ønske.

Datoerne for konfirmationen kan ellers regnes ud på følgende måde: I lige år er der konfirmation i Mern den 1. søndag i maj og i Øster Egesborg den 2. søndag i maj. I ulige år er der konfirmation i Øster Egesborg den 1. søndag i maj og i Mern den 2. søndag i maj.

På folkekirkens hjemmeside kan du læse meget mere om konfirmationens betydning, historie og ritualet: https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/konfirmation