Julekoncert med Sjællands Kirkemusikskole i Mern

Mandag, d. 16. december 2019, kl. 19.00 slog vi dørene op til en festlig julekoncert. Sjællands Kirkemusikskole kom til Mern, med sangsolister, organister og et helt kor, og kirken blev godt fyldt med både medvirkende og publikum.

Julemelodier fra mange lande stod på programmet. Efter præludiet startede koret med en moderne nyfortolkning af “Skyerne gråne”. Efterfølgende sang solister og koret på skift og der var både inderlige, rytmiske og jublende klange, på dansk, fransk og engelsk. Publikum fik lejlighed at synge med på “Julebuddet til dem, der bygge”, og efter koncerten bød menighedsrådet på et glas vin og mange benyttede lejligheden til at snakke sammen og ønske hinanden glædelig jul.

Sjællands Kirkemusikskole er en af tre kirkemusikskoler i Danmark, som uddanner kirkesangere, organister, korledere og klokkenister til den danske Folkekirke. Skolen har hovedsæde i Roskilde samt afdelinger på Bornholm og i Toreby/Lolland, og det er den sidstnævnte – Toreby-afdelingen –, der gæster Mern kirke i år. Alle korsangere har selv gået på skolen, og de fleste arbejder til dagligt som kirkesangere eller organister på Lolland, Falster, Sydsjælland, Bogø og Møn.