Kyndelmisse 2020 i Mern kirke

Søndag, d. 2. februar 2020, var kyndelmisse, og det fejrede vi med en særlig gudstjeneste kl. 15 i Mern kirke. Det var et fælles arrangement for hele fem sogne: Mern, Øster Egesborg, Kalvehave, Stensby og Damsholte, med alle tre præster og mange besøgende.

Kyndelmisse markerer den dag, hvor halvdelen af vinterhalvåret er gået, og hvor man i gamle tider skulle tælle sit forråd op og sikre sig, at man kunne overleve den kommende kulde og sne, til foråret vendte tilbage. Det er dog også en tid, hvor det allerede begynder at blive lysere – og det kunne mærkes med solskin og næsten forårsagtigt vejr her i 2020. I den gamle kirke var det også den dag, hvor man tog de nye lys i brug – kyndelmisse er en fordanskning af det latinske ord for lysmesse, Candelarum Missa.

Derfor handlede gudstjenesten rigtig meget om vinter og lys. Eva Brinck Jensen og Knud Munck læste vinterdigte op, Alex Knudsen viste lysbilleder om Jesu herliggørelse gennem lysfyldt kirkekunst og arkitektur, og alle fik muligghed for selv at tænde et lys – nu på den mere klimavenlige måde, med genbrugslys. Vi sang vintersange fra højskolesangbogen og der var flere musikalske indslæg bl.a. ved Sct. Olai koret.

Til sidst spiste vi pandekager sammen i dåsbkapellet og i kirkens midtergang. Tak til alle, som var med til en stemningsfyldt eftermiddag, og tak til alle, der hjalp med forberedelserne og oprydning!